محل تبلیغات شما

به لحاظ تعریف، آینده ناشناختهاست. این بدین معنا است که احتمالاتبسیاری پیرامون چیستی آن وجود دارد(عاضدیتهرانی،1387: 21) آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮی در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﺧﺮدﻣﻨﺪاﻧـﻪ و ﺣﮑﯿﻤﺎﻧـﻪ ﺑـﻪ ﭼـﺎﻟﺶ ﻫـﺎی ﭘﺪﯾـﺪ آﻣـﺪه در ﭘـﯽ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﺎﺳﺖ( مرادی پور، نوروزیان، 1384: 45) در کتاب آسمانی قران کریمهم در بسیاری از آیات خود که در غالب داستان و سرگذشت اقوام برای تذکر و عبرتانسان بیان کرده است، ضمن  برشمردن آیندهمذموم و جهمنی کفار و بدکاران مومنین را به آینده ای رضایت بخش دعوت می کند. در واقعقرآن کریم همچون آیۀ فَاعْتَبِروُا یَا اُولِى الاَبْصَارِ  پسعبرت بگیرید اى صاحبان چشم (:آیه 2) و همچنین آیۀ لَقَدْ كَان فِى قِصَصِهِمْعِبْرَةٌ لاِوُلِى الالْبَاب درسرگذشت آنان درس عبرتى براى صاحبان اندیشه بود(یوصف: آیۀ 111) از انسان های بصیر  و صاحباندیشه می خواهد که با مطالعه و تاّمل در سرگذشت انسان هایی که عاقبت کار خود دیدهاند عاقبت اندیشی کنند و از تکرار منکرات که مزیتی برای آنان ندارد دست بردارند. و در جای دیگر خداوند سیر و گردش در طبیعت را که باعثزلالی دل ها و درک حقیقت می داند.(حج: آیۀ 46)

اما هر برنامه ریزی شهری با دشواری پیش بینی آینده یک شهر در یک افق زمانی 15 یا 20سال مواجه است. که عملیات تدوین، تفسیر و اجرای آن را را به سختی مواجه می سازد،ضمن اینکه بازخورد اینگونه اقدامات نیز خود کمتر از مراحل اولیه نیست و گاها بسیارپیش می آید عناصر درگیر در برهه های زمانی خاص سیر یک برنامه را به فراخور نیازدگر سازند. دگرگونی را نیز می توان به عنوان یک ﭘﺪﯾﺪه ی ﻋﺎدیدر هر ﺟﺎﻣﻌﻪ  ای در هر زمان و مکانیبرشمرد، و  هم چنین پر واضح است که در طولتاریخ تغییر و دگرگونی طرح و برنامه ها روﻧـﺪی ﭘﯿﻮﺳـﺘﻪ و ﻃـﻮﻻﻧﯽ دارد که برای حلاین موضوع چاره ای جز انعطاف پذیری طرح ها و برنامه ها نیست. انعطافی که با آﻳﻨﺪه نگری تکمیل می گردد و تلاش دارد از ﻗﺒﻞ و ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲﻛﺮدن،ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮای واﻛﻨﺶ ﻣﻨﺎﺳـﺐ اﻳﺠـﺎد ﻛﻨـﺪ.( فاطمی ،1391: 10) از نمونه های آینده نگریدر قرآن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِفَانْظُروا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‌: پیش از شما مللی بودند ورفتند پس گردش کنید در زمین تا ببیند چگونه هلاک شدند آنان که وعده های خدا راتکذیب کردند. ( آل عمران:137)

یا اَیُهَاالذَّینَ امَنوا أنِ الْاَحْبارِ وَالرَّهْبانِلِیَاْكُلوُنَ امَوْالَ الناسَّ بِالباطِل و یَصْدوّنَ عن سبیل ا  انسان در مقابل آنچه مصرف می‌كند باید تولیداتیا خدمات تحویل دهد و به نحوی به جامعه‌اش خدمت كند و الا از مصادیق اَكْلالاموال بالباطل » خواهد بود. (توبه :آیه34)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًامُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ )) ای مومنان! ربا راچندین و چند برابر ( مگیرید و ) مخورید، و از خدا بترسید، تا مگر به رستگاری دستیابید.(آل عمران:130)

خداوند در سوره های فوق سرپیچی از حق و عدم باور به وعدههای الهی را مصداق هلاک شدن اقوام و ملت ها می داند. و ضمن نفیمصرف گرایی مطلق، انسان را به تلاش و تولید در جهت خدمت به جامعه و هم نوع فرا میخواند. و رستگاری در سایه عمل صالح و ترک منکرات را به عنوان مقصد رسیدن انسانمشخص می سازد.

در پایان باید گفت در جهان کنونی که آبستن حوادث و تحولاتاساسی در زمینه های مختلف است، و سرعت تغییرات اجتماعی اقتصادی و ی رو به فزونی است آینده نگریبیشتر اهمیت پیدا کرده است. و انسان امروزه به خودی خود، بیش از بیش گرفتار دغدغه های مادی و ذهنی است. که این گفته بهمعنای موفقیت انسان در شناخت مسایل مربوط به برنامه ریزی و علوم دیگر نیست.  بلکه متذکر شدن دوباره به تبعیت از وحی الهی وبه کار بردن دستورات او در مباحث برنامه ریزی و الخصوص برنامه ریزی شهری است. می توان با تعمق بخشیدن به مباحث قرآنی ضمن درونی سازیباوری دینی مردم تدوین طرح ها - برنامه ها و ت گذاری ها  را نیز متاثر از احکام الهی ساخت و اینچنینزندگی شهری را تجلیگاه احکام و وعده های الهی نمود.

صادق بهاری بابادی-کارشناس برنامه ریزی شهری

 

 

کرونا و چشم‌اندازی نو از شهرها

چین شهر هوشمند «ضد کرونا» می‌سازد

عدالت اجتماعی و نقش برنامه ریزان شهری

برنامه ,های ,آینده ,ها ,انسان ,ریزی ,برنامه ریزی ,را به ,است که ,برنامه ها ,وعده های

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Wholesale Minnesota Wild Jerseys NHLAt Lower Price. اقــلــیـــم وجـــــــود کهکشان سونیکی من دانلود رایگان فیلم علوم ماورا فلش مموری همسفران نمایندگی پاکدشت شهدای روستای خوش ییلاق gintingcrunom reaustunachpu