محل تبلیغات شما

به لحاظ تعریف، آینده ناشناختهاست. این بدین معنا است که احتمالاتبسیاری پیرامون چیستی آن وجود دارد(عاضدیتهرانی،1387: 21) آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮی در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﺧﺮدﻣﻨﺪاﻧـﻪ و ﺣﮑﯿﻤﺎﻧـﻪ ﺑـﻪ ﭼـﺎﻟﺶ ﻫـﺎی ﭘﺪﯾـﺪ آﻣـﺪه در ﭘـﯽ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻫﺎﺳﺖ( مرادی پور، نوروزیان، 1384: 45) در کتاب آسمانی قران کریمهم در بسیاری از آیات خود که در غالب داستان و سرگذشت اقوام برای تذکر و عبرتانسان بیان کرده است، ضمن  برشمردن آیندهمذموم و جهمنی کفار و بدکاران مومنین را به آینده ای رضایت بخش دعوت می کند. در واقعقرآن کریم همچون آیۀ فَاعْتَبِروُا یَا اُولِى الاَبْصَارِ  پسعبرت بگیرید اى صاحبان چشم (:آیه 2) و همچنین آیۀ لَقَدْ كَان فِى قِصَصِهِمْعِبْرَةٌ لاِوُلِى الالْبَاب درسرگذشت آنان درس عبرتى براى صاحبان اندیشه بود(یوصف: آیۀ 111) از انسان های بصیر  و صاحباندیشه می خواهد که با مطالعه و تاّمل در سرگذشت انسان هایی که عاقبت کار خود دیدهاند عاقبت اندیشی کنند و از تکرار منکرات که مزیتی برای آنان ندارد دست بردارند. و در جای دیگر خداوند سیر و گردش در طبیعت را که باعثزلالی دل ها و درک حقیقت می داند.(حج: آیۀ 46)

اما هر برنامه ریزی شهری با دشواری پیش بینی آینده یک شهر در یک افق زمانی 15 یا 20سال مواجه است. که عملیات تدوین، تفسیر و اجرای آن را را به سختی مواجه می سازد،ضمن اینکه بازخورد اینگونه اقدامات نیز خود کمتر از مراحل اولیه نیست و گاها بسیارپیش می آید عناصر درگیر در برهه های زمانی خاص سیر یک برنامه را به فراخور نیازدگر سازند. دگرگونی را نیز می توان به عنوان یک ﭘﺪﯾﺪه ی ﻋﺎدیدر هر ﺟﺎﻣﻌﻪ  ای در هر زمان و مکانیبرشمرد، و  هم چنین پر واضح است که در طولتاریخ تغییر و دگرگونی طرح و برنامه ها روﻧـﺪی ﭘﯿﻮﺳـﺘﻪ و ﻃـﻮﻻﻧﯽ دارد که برای حلاین موضوع چاره ای جز انعطاف پذیری طرح ها و برنامه ها نیست. انعطافی که با آﻳﻨﺪه نگری تکمیل می گردد و تلاش دارد از ﻗﺒﻞ و ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲﻛﺮدن،ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮای واﻛﻨﺶ ﻣﻨﺎﺳـﺐ اﻳﺠـﺎد ﻛﻨـﺪ.( فاطمی ،1391: 10) از نمونه های آینده نگریدر قرآن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِفَانْظُروا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‌: پیش از شما مللی بودند ورفتند پس گردش کنید در زمین تا ببیند چگونه هلاک شدند آنان که وعده های خدا راتکذیب کردند. ( آل عمران:137)

یا اَیُهَاالذَّینَ امَنوا أنِ الْاَحْبارِ وَالرَّهْبانِلِیَاْكُلوُنَ امَوْالَ الناسَّ بِالباطِل و یَصْدوّنَ عن سبیل ا  انسان در مقابل آنچه مصرف می‌كند باید تولیداتیا خدمات تحویل دهد و به نحوی به جامعه‌اش خدمت كند و الا از مصادیق اَكْلالاموال بالباطل » خواهد بود. (توبه :آیه34)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًامُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ )) ای مومنان! ربا راچندین و چند برابر ( مگیرید و ) مخورید، و از خدا بترسید، تا مگر به رستگاری دستیابید.(آل عمران:130)

خداوند در سوره های فوق سرپیچی از حق و عدم باور به وعدههای الهی را مصداق هلاک شدن اقوام و ملت ها می داند. و ضمن نفیمصرف گرایی مطلق، انسان را به تلاش و تولید در جهت خدمت به جامعه و هم نوع فرا میخواند. و رستگاری در سایه عمل صالح و ترک منکرات را به عنوان مقصد رسیدن انسانمشخص می سازد.

در پایان باید گفت در جهان کنونی که آبستن حوادث و تحولاتاساسی در زمینه های مختلف است، و سرعت تغییرات اجتماعی اقتصادی و ی رو به فزونی است آینده نگریبیشتر اهمیت پیدا کرده است. و انسان امروزه به خودی خود، بیش از بیش گرفتار دغدغه های مادی و ذهنی است. که این گفته بهمعنای موفقیت انسان در شناخت مسایل مربوط به برنامه ریزی و علوم دیگر نیست.  بلکه متذکر شدن دوباره به تبعیت از وحی الهی وبه کار بردن دستورات او در مباحث برنامه ریزی و الخصوص برنامه ریزی شهری است. می توان با تعمق بخشیدن به مباحث قرآنی ضمن درونی سازیباوری دینی مردم تدوین طرح ها - برنامه ها و ت گذاری ها  را نیز متاثر از احکام الهی ساخت و اینچنینزندگی شهری را تجلیگاه احکام و وعده های الهی نمود.

صادق بهاری بابادی-کارشناس برنامه ریزی شهری

 

 

کرونا و چشم‌اندازی نو از شهرها

چین شهر هوشمند «ضد کرونا» می‌سازد

عدالت اجتماعی و نقش برنامه ریزان شهری

برنامه ,های ,آینده ,ها ,انسان ,ریزی ,برنامه ریزی ,را به ,است که ,برنامه ها ,وعده های

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

. ridisdiefrut MAE81DEH Timothy's page برگزیده ی آثار جواد نعیمی Thelma's style دانلود آهنگ جدید ، اینجا همه چی داریم ، از آهنگ ، فیلم ، خبر و سریال مرکز آموزشی و توانبخشی سامان سردار شهید حسین دهنوی ~~فلسطین , ستاره ای که پیروز خواهد شد~~